Latest Photo in my Fotopage

Random photo from my Fotopage

Tuesday, October 10, 2006

Ramadhan Buffet

Amacam sedap tak?



Last 2 weeks, ramadhan tahun ni, punya lah banyak jemputan buka puasa kat opis ni, sampai ada orang tak tahu nak pegi yang mana satu. Aku dgn Amin yg bertitle MBA kat KL ni apa lagi, rezeki kamilah, tapi yang tak tahan tu semua buffet, korang tahulah kalau buffet paling kurang pun 50 jenis makanan, tak makan sayang kalau makan karang tak larat.


Kalau duit sendiri mau pikir 7-8 kali. Buffet kat KL ni dorang letak lah berapa harga pun mesti ramai punya yang datang, kekadang aku rasa pelik jugak mana dorang dapat duit makan kat tempat mahal2 camni, atau dorang pun spesis macam aku jugak ada orang belanja.


Aku sebenarnya bukan tak mampu, tapi tak nak membazir. Bayangkan kalu RM70++ tu korang beli makanan hantar kat masjid ke surau ke rumah anak yatim ke, berapa orang dapat makan tu? Berapa banyak pahala korang dapat?


Malam tadi aku jadi fren syaitan lagi walaupun semua setan kena ikat, sebabnya utk kali keberapa entah bulan puasa tahun aku membazir makanan. Ambik banyak makan sikit. Orang ingat aku montel makan banyak ke, takde aku makan sikit je, tak tau lah apsal perut aku tak leh nak terima banyak. Tapi yg peliknya, badan tak mau turun2 gak.


Once upon a time, ada satu kawan aku, kurus macam model iklan Appeton kat TV tu, tapi dia punya makan dasyat aku cakap engkau, dia tima makan takde gelojoh, steady jer macam kalau drive tu speed tak lebih 80km/h kat hi-way. Tapi mamat ni makan jauh punya bro. Kita org yang terus memecut tak sampai berapa lama dah surrender, tapi dia perkhhh.. marathon man, slow and steady tapi makan jauh punya, kalau tang2 kepala ikan yg tak abis tu serah jer tugas tu kat dia insyallah licin punya. Punya banyak makan macam tu tapi badan tak gemuk2 jugak..pelik.


Kekadang aku rasa nak jugak derma sikit daging dgn lemak aku kat dia, tapi fikirkan kos mahal aku lupakan je hasrat aku tu. Tengok rancangan extreme makeover rasa gak nak jadi maam dorang, tapi Allah dah bagi macam ni aku redha je lah, mungkin ada hikmat tersembunyi yang kita tak tahu..kan...kan..?


Hari ni ada lagi jemputan buka puasa. Hari ni aku berazam tak ak membazir, makan sekadar yang termampu je dan memaksimakan ibadat. Insyallah.
Si Da Da kalau orang ajak makan free manjang je menolak....
Wassalam
Striker

1 comment:

LiNdA @ Da-Da said...

salam. ala, dah penat la nak meng'explain' kenapa takmo gi.. hehe.. payah sikit la bulan pose.. saya prefer bukak pose ngan family.. :)