Latest Photo in my Fotopage

Random photo from my Fotopage

Thursday, September 21, 2006

Berenti Keje

Gathering kawan kat opis (opis aku ni org nak berenti punyalah happy siap buat makan-makan lagi)
Assalamualaikum semua,

Korang terpikir tak pasal apa orang tetiba je nak berenti keje. Satu sebab gaji kat tempat baru lagi power, dua kat company baru lagi grand, kat tempat baru working time lagi flexible kot.
Tapi dalam 3 alasan tadi, yang paling popular aku rasa mesti pasal gaji.
Dua tiga hari lepaas ada sorang kawan sepejabat aku dah berenti keje, masuk tempat baru, bila aku tanya apsal ,kan kat sini gaji dah power, dia jawab "kat sana lagi power, bang". Hishhh... rupanya ada lagi company yang sanggup bayar lagi tinggi.
Nampak gaya aku kena recce jugak ni.


Tapi biasalah kalau dah nak berenti baru bos ada bukak mata sket kot. Baru nak offer lebih sikit, sedangkan kawan aku ni dah berbuih mintak naik gaji, tapi haram tak dipedulikan bos dia. Bila dia tak terima mulalah bos dia tu (bukan bos aku tau, bos kami lain2) bikin cerita , kata mamat ni tak baguslah, kuat ularlah and so on... Aku pun pernah jadi bos jugak kat kompeni lama dulu tapi tak de lah nak memburuk-buruk kan orang, dah rezeki dia nak buat macamana kan.

Bos dia ni aku ingatlah bangsa jenis tak bersyukur kot. Kawan aku tu bukannya pekerja separuh mahir, tapi pekerja mahir tu.

Aku pun sebenarnya tak pernah lekat kat satu tempat, 1-2 tahun mesti aku blah punya. Bukan tak loyal tapi sebenarnya itulah caranya org yg kurang pelajaran macam aku ni, kalau stay satu tempat mungkin gaji aku masih di takuk lam kot dan alhamdulillah apa yg aku dapat sekarang jauh lebih baik dari apa yg aku impikan 10 tahun dulu, boleh di kirakan mewah jugak lah.

Kekadang aku ni cepat lupa dgn pemberian Allah s.w.t., tu lah pasal aku tak jadi org kaya kot, dengan gaji je aku dah cepat lupa, inikan pulak kalau Allah jadikan aku jutawan. Masyallah.
p/s: takde keje report dah siap , dah submit pun.

No comments: